Mindfulness Studio Weert en Breda  |  06 510 889 44  |  info@sveavita.nl

Blog

Op de blaren zitten of lopen

mindfulness wandelen

Wandelen is heerlijk. Rustig fysiek in beweging zijn, is gezond en ontspannend. Er kan rust en ruimte ontstaan en lichaam en geest komen (weer) wat meer met elkaar in evenwicht. Hoe fijn is dat?! Met mindful wandelen rust en ruimte ervaren, daar hou ik ook wel van. Het is nog lekker laagdrempelig ook. Schoenen aan en naar buiten. En laat de groenste regio van de wereld – Weert en omstreken – dan aan mijn voeten liggen. Fantastisch... Totdat ik ineens een blaar opmerk. Wat nu?

Vriend of vijand

Wij mensen zijn erop gebouwd om ons lopend te verplaatsen. Als je veel loopt, waarderen onze voeten het ongetwijfeld indien we ze in ruil daarvoor regelmatig aandacht schenken. Ieder op zijn of haar manier. Bijvoorbeeld door ze eens lekker te masseren, in te smeren of een voetenbadje te geven. Toch kan het ondanks goede zorgen zomaar gebeuren dat je ineens een blaar opmerkt. Het overkomt je en daar zit je dan met zo’n plek van ongemak op of onder je voet. Aan de situatie verander je niets meer. Die blaar zit er en houdt je ongetwijfeld nog wel even gezelschap. Wat te doen nu? Hoe hiermee om te gaan? Daarin heb je vaak wel een keuze.

Ervaar je de blaar als een vijand of vriend? Of iets er tussenin? Ik hoef je niet te vertellen dat het allereerst van belang is de blaar op gepaste wijze met aandacht te verzorgen. Maar dan? Als je een fervent wandelaar bent, doemt onherroepelijk de vraag op hoe nu verder te gaan. Ga je op de blaren zitten of blijf je lopen?

Omgaan met grenzen

Dit is nu echt een interessante vraag. Hier komen thema’s als “omgaan met ongemak”, “omgaan met grenzen” en “zelfzorg” om het hoekje kijken. Dat kunnen best lastige dingetjes zijn. Misschien vind je het wel mooi geweest en vind je dit stiekem wel een goede reden om het wandelen (voorlopig) te staken, daarmee onder je grens blijvend. Misschien wil je koste wat het kost doorgaan met wandelen en overschrijd je zo je grenzen. Wat is goed voor je? Wat is wijsheid? Er wordt nogal eens gezegd dat de waarheid in het midden ligt en misschien gaat dat hier ook wel op. Het kan namelijk ook een optie zijn eens op de grens te werken om zo je (on)mogelijkheden af te tasten en verkennen. Wat kan wel? Wat kan niet? Hiermee voed je jezelf.

Makkelijk gezegd – hoe gedaan?

mindfulness wandelen weert bredaTja, theorie en praktijk zijn twee verschillende dingen. Nu had ik er laatst zelf mee te maken en ik deel deze ervaring graag met je.

Een paar weken geleden liepen mijn man en ik een meerdaagse pelgrimstocht, de Walk of Wisdom. Hierover schreef ik al in een eerdere blog. We hebben deze tocht kort voor het einde afgebroken vanwege een blaar op – dus niet onder – de teen naast mijn grote linker teen. Het eigenaardige was dat ik er geen last, in de zin van pijn, van had. Maar de blaar besloot er als een wond uit te gaan zien en het voelde voor mij niet oké meer om ermee door te lopen. Ik had deze tocht supergraag uitgelopen, maar mijn lichaam gaf een grens aan en ik besloot deze, in overleg met mijn partner, te respecteren.

Om een lang verhaal kort te maken: eenmaal thuis kon ik niet anders dan toegeven dat mijn relatie met mijn half jaar jonge wandelschoenen niet de meest gelukkige was. Het knelde hier en daar toch ietwat. Het was even slikken, maar ik kocht nieuwe wandelschoenen en besloot er voorzichtig een relatie mee aan te gaan. Een rustig opbouwschema en tussendoor mijn voeten lekker vertroetelen en verzorgen met oliebadjes en een natuurlijke voetcrème. Al mijn goede zorgen ten spijt, merkte ik ineens een blaar onder mijn rechtervoet op.

Nu heeft een blaar onder de voet in mijn beleving doorgaans te maken met onvoldoende ingelopen zijn. Wat te doen? Wederom een pauze inlassen en wachten tot het weer over zou zijn, was mijn eerste reactie of neiging. Er even over nadenkend, vond ik dit toch geen optie. Dat zou wel een hele veilige keuze zijn (ver van mijn grens verwijderd). Ik besloot het wandelen op een rustige en verantwoorde manier te vervolgen. Ook een mooi moment om eens liner (binnen)sokken uit te proberen. Tijdens het wandelen liet ik mijn milde aandacht regelmatig bij de plek van ongemak onder mijn voet zijn en verhip: het deed eigenlijk helemaal niet zoveel pijn als ik dacht. Ik ontdekte dat het ongemak meer in mijn hoofd zat dan in mijn directe ervaring. Het ging zo ook steeds beter en mijn huidige wandelschoenen en ik zijn inmiddels dikke maatjes en weten elkaar in het weekend regelmatig te vinden.

Ik heb het weer als tof ervaren zo met mijn grenzen te werken. Mijn automatische reactie in deze situatie van bij de grens weg willen blijven, kon ik zo doorbreken en dit bracht mij nieuwe ervaringen en ontdekkingen. Als mindfulnesstrainer zelf mindfulness praktiseren, blijft plezierig en leerzaam.

Letterlijke en figuurlijke blaren

In deze blog gaat het over het omgaan met ongemak en grenzen i.c.m. zelfzorg in het geval van blaren op of onder de voeten. Nu zijn er natuurlijk ook andere ongemakken die je in het leven kunt ervaren. In letterlijke en figuurlijke zin. Het overkomt je en het is goed om er dan bij stil te staan wat het met je doet en wat het voor je betekent. Er kan rust en ruimte ontstaan waarin zich zomaar inzichten aan je kunnen voordoen…

En denk je nu dat mindful wandelen ook iets voor jou kan zijn en sluit je je graag eens bij een groep aan? SveaVita gaat mindful wandelingen organiseren en – voor wie wil – naast de binnen- ook een buitenvariant van de 8-weekse mindfulnesstraining aanbieden. Houd de website in de gaten of meld je alvast indien je hierin geïnteresseerd bent: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Hartelijks,

Irma de Bont van SveaVita
Mindfulness Studio Weert en Breda

mindfulnesstrainer en mindfulness@workplace trainer

co-creator van het bordspel “mind your step – beleef mindfulness

Privacy Zeker

Vaak vergoeding zorgverzekeraar mogelijk!