Gids vaardig

200226 Pop in berm nabij het bakhuisje in Overasselt

Blog 12 van een Weerter natuurgids i.o.

Gidsvaardigheden

Kennis van de natuur is één ding, gidsen een ander. Tijd om ook aan dit laatste aspect weer eens aandacht te besteden. Als mindfulnesstrainer heb ik aardig wat ervaring in het omgaan met groepen en dat is alvast mooi meegenomen. Op internet zie ik dan een door NOC*NSF gecertificeerde cursus tot wandelbegeleider. Ik lees dat je in deze training leert om op een verantwoorde en veilige wijze met een groep op pad te gaan en mensen over praktische zaken te informeren of adviseren. Desgevraagd of aan de hand van observaties tijdens de wandeling. Vaardigheden die een natuurgids goed van pas komen!

Een goed begin…

Dus schrijf ik me in voor deze cursus die uit twee online bijeenkomsten bestaat. Samen met acht andere geïnteresseerden is het een leuke, gemixte groep. Er is zowel aandacht voor de voorbereiding, organisatie, uitvoering als nazorg van een activiteit. De uitspraak dat een goed begin (lees: voorbereiding) het halve werk is, kennen we – denk ik – allemaal wel. Toch zijn mijn medecursisten en ik oprecht verrast over de zaken waarover je toch echt beter voorafgaand aan een activiteit serieus nadenkt. Hier komt nog aardig wat bij kijken.

Hoezo groep begeleiden?

Hoe steek je tijdens een natuurwandeling met een groep een drukke weg over? Wat mag dan wel en wat niet? En wat mag en kan je als begeleider wel en niet doen? Wat doe je als de groep wel erg ver uiteen gaat lopen? Wat neem je als begeleider of gids mee in de rugzak? Wat doe je als er zich onverhoopt een voorval of ongeval voordoet? Hoe mensen voor een activiteit te (blijven) enthousiasmeren? Je staat er echt versteld van wat je hierover nog kunt opsteken. Nou ja, laat ik het bij mezelf houden. Ik in ieder geval toch wel.

Do it yourself

Aan het einde van de eerste bijeenkomst krijgen we allemaal een doe-opdracht mee waarvan we de uitvoering in een filmpje van max. 2,5 minuut mogen vastleggen. Iedere deelnemer stuurt het filmpje vooraf in en de trainer zet deze dan in de juiste volgorde achter elkaar. Zo bespreken we op de tweede avond dan deze opdrachten die als een wandeling aan elkaar geregen zijn. Leuk & Leerzaam. Over de opdracht is geen communicatie mogelijk. Je voert de opdracht uit die je krijgt en mag hier vervolgens wel al je creativiteit op los laten.

Help!

Ik krijg de opdracht een calamiteitenplan te maken en deze voorafgaand aan de wandeling aan de groep te presenteren. Beginsituatie: 8 deelnemers binnen een ervaren wandelgroep. Eén deelnemer heeft COPD en de wandeling vindt plaats in een bosgebied met paden. En zo staan we dan op een vroege zaterdagochtend bij de Leukerbeek in De Krang. “We” zijn Jacko en ik. Ik heb veel tijd gestoken in het calamiteitenplan en weet inmiddels alle weggetjes en paadjes in De Krang bij naam te noemen en heb een inventarisatie gemaakt van de te zetten stappen indien er zich onverhoopt een calamiteit voordoet. Geloof het of niet, maar het plan bestaat uit een dubbelzijdig A5. That’s it. Handig en verstandig. Een plattegrond aan de ene kant en een actieplan aan de andere. Rest dus de taak om dit in groep te presenteren en op film vast te leggen. Gezien Corona werk ik met een denkbeeldige groep. Jacko filmt. Zie hier het resultaat: C24BC3E4-A7E6-49FA-8D92-BC10F8DACE40

Warm aanbevolen

Het is bijzonder tof om te zien hoe ieder zijn of haar opdracht op geheel eigen wijze uitvoert en vastlegt. Waar ik mijn denkbeeldige deelnemers de namen van mijn medecursisten meegeef, werkt een ander met knuffels als groepsdeelnemers en hangt weer een andere deelnemer naambriefjes aan bomen en waslijn. Al met al een hele plezierige, praktische en leerzame cursus.

Hartelijks,

Je mag dit bericht delen op:
Facebook
LinkedIn
Twitter
WhatsApp
Pinterest
Email
Over Irma de Bont

Over Irma de Bont

Irma werkt als zelfstandige onder de naam SveaVita.

VMBN-gecertificeerd mindfulnesstrainer en mindful natuurgids
co-creator van het bordspel “mind your step – beleef mindfulness”

Scroll naar top